Міжнародний науково-освітній проект Globe

Із метою підвищення рівня екологічної освіти, знаходження нових дієвих шляхів вирішення певних екологічних проблем сьогодення, сприяння досягненню учнями більш високого, наукового рівня в галузі природничих дисциплін у закладах загальної середньої та позашкільної освіти області започатковано дослідження довкілля в рамках міжнародного науково-освітнього екологічного проекту Globe. Координатором програми в регіоні є Волинський обласний еколого-натуралістичний центр.

SONY DSC

GLOBE (глобальне вивчення та спостереження з метою поліпшення довкілля) – це міжнародна науково-освітня програма, яка запроваджена спільно з Національним управлінням аеронавтики і дослідження космічного простору (NASA), Національним управлінням океанічних і атмосферних досліджень (NOAA) та Національним науковим фондом США (NFS).
В Україні програму Globe впроваджено в 1999 році, а з 2001-го – координатором програми є Національний еколого-натуралістичний центр. Програма підтримується Міністерством освіти і науки України, Міністерством екології і природних ресурсів, Українським метеорологічним центром, Державним космічним агентством України.
Проект Globe передбачає створення всесвітньої дослідницької групи, що складається з учнів та вчителів, які співпрацюють з ученими-екологами з метою вивчення взаємозалежних процесів єдиної екологічної системи нашої планети. Водночас діяльність цієї групи націлена на підвищення рівня екологічної освіти школярів та екологічної свідомості населення в усьому світі.
У широкому розумінні, предметом досліджень за програмою Globe є планета Земля. Збирання екологічних даних з усього світу дає можливість науковцям, учителям, учням краще розуміти процеси, які відбуваються на Землі, а також взаємопов’язані цикли, що складають єдину екологічну систему.
Учасники міжнародної програми Globe, використовуючи можливості останніх досягнень техніки, спілкуються та обмінюються досвідом за різними напрямами досліджень (атмосфера, гідрологія, ґрунтовий і наземний покрив, фенологічні спостереження).
Програма розроблена для школярів віком від 5 до 16 років. Застосовуючи різні методики спостережень, діти збирають дані про навколишнє середовище, надсилають їх у центр оброблення даних через комп’ютерну мережу Internet, отримують яскраві наочні зображення, побудовані на основі інформації, переданої іншими школами світу. Водночас це відкриває можливість використовувати дані з освітньою та науково-дослідницькою метою, а також співпрацювати з ученими, іншими учнями, які займаються програмою в усьому світі.
Роль учителя полягає в стимулюванні та підсиленні природного інтере­су учнів до досліджень, співпраці з ученими різних країн, наданні можливості отримувати нову інформацію про нашу планету.
Питанням участі школярів у програмі GLOBE, методикам проведення тематичних досліджень за розділами програми приділено значну увагу на районних семінарах, лекційних годинах. Розроблено план впровадження Міжнародного проекту в закладах середньої та позашкільної освіти області, що передбачає підготовку вчителів-організаторів, проведення відповідних досліджень за цією програмою. Створено методичні матеріали із вказівками щодо кожного тематичного розділу атмосферного та гідрологічного досліджень, ґрунтознавства, вивчення земного покриву.
У сучасних умовах в екологічному вихованні важливе значення має дослідницько-експериментальна робота. Дослідження – це процес, у якому людина здобуває нові знання про навколишній світ. Учні отримують дані, аналізують їх та розглядають можливі варіанти застосування.
Чимало школярів області зацікавилися Всеукраїнською кампанією «Вишнева Україна» у рамках науково-освітнього проекту GLOBE. Її мета – заохочення учнівської молоді та вчителів до спостережень за сезонними змінами рослин і глибшого розуміння фенології як науки, оволодіння навичками наукових досліджень, проведення вимірів, опису результатів, формулювання висновків.
Основним завданням кампанії стало дослідження початку вегетаційного сезону рослини виду «вишня звичайна», залежно від кліматичних показників, а також фотодокументація фенологічних досліджень. Кампанія передбачала інтенсивний період спостережень: березень-травень. Учні та викладачі повинні були зареєструватися на міжнародному веб-сайті програми, працювати за стандартними методиками та протоколами Globe, вносити результати досліджень до міжнародної бази даних, аналізувати і формулювати висновки, готувати науковий звіт. Одночасно учасники мали змогу обговорювати хід кампанії, ділитися фотографіями через соціальні мережі, брати участь у вебінарах. За результатами внесення даних на міжнародний веб-сайт сертифікатом Globe нагородили кращих із кращих.
Золоту нагороду (понад 100 спостережень) отримали: вихованці гуртка «Біологія людини» КЗ «Міський центр еколого-натуралістичної творчості Луцької міської ради» (керівник Наталія Борсук, керівник гуртків); Нововолинський Центр дитячої та юнацької творчості (еколого-натуралістичний відділ) (керівник Оксана Нікіфорова Миколаївна, керівник гуртків).
Бронзову – ( понад 40 спостережень): учні загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів с. Яревище Старовижівського району (керівник Євген Постригач, вчитель географії ).
Також до міжнародного проекту долучилися: учні 6 класу НВК «ЗОШ І-ІІІ ст.-гімназія ім. С.Є. Ткача смт Голоби Ковельсь­кого району; учні 6 класу ЗОШ І-ІІІ ст. с. Тойкут Ковельського району; учні ЗОШ І-ІІІ ст. с. Губин Локачинського району; учні ЗОШ І-ІІІ ст. с. Гірка Полонка Луцького району; учні ЗОШ І-ІІІ ст. с. Олеськ Любомльського району.
Педагоги, найактивніші учасники кампанії «Вишнева Україна», отримали сертифікат вчителя GLOBE.
Учнівська молодь області брала активну участь у Національному етапі щорічного міжнародного заочного художнього конкурсу «Календар Globe, тема якого «GLOBE у моїй школі». Оскільки міжнародний проект передбачає спостереження за навколишнім середовищем із метою його покращення, то на конкурс надходили фотографії, які фіксували роботу під час дослідження води, повітря, ґрунту, рослинного чи тваринного світу. До участі також запрошено учнів закладів середньої та позашкільної освіти, які проводили фенологічні спостереження в рамках кампанії «Вишнева Україна».
Найкращі роботи оцінювалися членами колегії GLOBE Європи та Євразії. Серед переможців із Волині відзначено Анну Гуменко, вихованку гуртка «Біологія людини» КЗ «Міський центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді Луцької міської ради». Фотороботи розміщено в Європейському календарі GLOBE-2017, а за підсумками «Календар GLOBE-2018» перемо­гу здобули – Софія Максимюк, учениця 11 класу загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Гірка Полонка Луцького району та Анастасія Хомич, учениця 6 класу загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Яревище Старовижівського району.
У 2016-2017 навчальному році в рамках міжнародної програми Globe відбувся конкурс-огляд «Географічний майданчик у дії», метою якого було підвищення ефективності та якості організаційної роботи в рамках моніторингових досліджень навколишнього середовища, поглиблення знань учнів стосовно окремих компонентів природи, зокрема атмосфери.
Грамоти Національного еколого-натуралістичного центру за змістовну роботу на географічному майданчику отримали: члени гуртка «Краєзнавець» НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів-гімназія ім. В. Газіна» смт Ратне; учнівський колектив 5 класу Ківерцівської експериментальної школи та Надія Швирид, учениця 8 класу Залізницького НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів-дитячий садок» Любешівського району.
За створення умов для всебічного розвитку особистості та забезпечення навчально-виховного процесу екологічного спрямування в системі моніторингу довкілля грамотами та подяками НЕНЦу нагороджено 6 вчителів області.
У 2016 та 2017 роках (червень) учні загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів с. Яревище Старовижівського району, активні учасники програми, брали участь у Всеукраїнських GLOBE іграх.
Всеукраїнські GLOBE ігри – це 4-денна зустріч для школярів, які цікавляться природознавством, наукою, дослідництвом. Учні мають можливість обмінюватись досвідом, відвідувати майстер-класи провідних вчених та здобувати нових друзів у програмі Globe. Мета Всеукраїнських GLOBE ігор – покращення розуміння стану навколишнього середовища, підвищення екологічної свідомості та заохочення дітей до вивчення природничих дисциплін. Кожна команда від області представляла мультимедійну презентацію, доповідь, виступ на тему «GLOBE у моїй школі». У командних змаганнях школярі вибороли призові місця.
Отже, надалі плануємо розширювати роботу щодо залучення педагогів та учнівської молоді до Міжнародного науково-освітнього проекту за допомогою проведення семінарів, участі у вебінарах, тренінгах для координаторів Globe та різноманітних конкурсах.
Пропонуємо усім охочим при­єднуватися до Міжнародної науково-освітньої програми. Інформація для довідок – за електронною адресою: globeukraine@gmail.com.

Наталія Будапроста, методист Волинського обласного еколого-натуралістичного центру