Міст через Керченську протоку коштуватиме росіянам до 5 мільярдів євро

міст через керченську протокуВідомий німецький інженер Хольгер Свенсон розповів DW про міжнародний досвід прокладання багатокілометрових мостів і зробив прогноз щодо вартості будівництва мосту в анексований Росіїю Крим.

Професор Дрезденського технічного університету Хольгер Свенсон — відомий німецький інженер-мостобудівник, визнаний фахівець у галузі вантових мостів, у 1992-2009 роках був виконавчим директором і партнером інженерного бюро Leonhardt, Andrä und Partner. Він спроектував численні мости в Німеччині та США, в якості експерта і консультанта брав участь у проектах, зокрема, в Норвегії, Великобританії, Китаї, Швеції, Канаді, Росії. На прохання DW він поділився міжнародним досвідом спорудження мостів, порівнянних за розмірами з тим, що планується прокласти через Керченську протоку, щоб з’єднати Краснодарський край РФ з півостровом Крим.

DW: Професоре Свенсон, судячи з повідомлень російських ЗМІ, довжина моста в Крим складе 19 кілометрів. Наскільки незвичайним для сучасних інженерів є завдання побудувати міст подібних розмірів?

Хольгер Свенсон: Нічого незвичайного тут немає. Мені одразу ж спадають на думку численні приклади. Скажімо, міст через озеро Пончартрейн у США завдовжки в 38 кілометрів, міст «Васко да Гама» в Потругалії довжиною в 17 кілометрів, або 13-кілометровий Пенангський міст у Малайзії, до якого доклав руку і я. Ну і, звичайно ж, ціла низка мостів у Китаї.

А наскільки поширене поєднання автомобільного та залізничного мостів?

У цьому теж немає нічого незвичайного. Візьміть хоча б данський міст через протоку Великий Бельт або міст між Данією і Швецією через протоку Ересунн.

Скільки часу йде в середньому на спорудження таких мостів?

Я виходжу з того, що для проектування потрібні як мінімум два роки і ще не менше трьох років — для будівництва. Так що в цілому на спорудження великого мосту слід витратити близько п’яти років, але можуть знадобитися і шість, і сім. Хоча, звісно, бувають винятки. Коли відновлювали міст Саншайн-Скайвей в США, частково зруйнований при зіткненні з судном, проектування тривало рік, а будівництво — три. Але це був терміновий проект.

Російські ЗМІ повідомляють, що по мосту через Керченську протоку перші автомобілі та потяги мають пройти в грудні 2018 року. Це реалістично?

Скажімо так: мене б така швидкість здивувала. Мені невідомо, на якій стадії знаходиться зараз сам проект. Припустимо, він буде остаточно готовий наприкінці 2015 або на початку 2016 року. Тоді на будівництво залишиться приблизно два з половиною роки. Я не стверджую, що це неможливо, особливо якщо російська держава цього захоче і за ціною не постоїть… Але терміни дуже амбітні.

Ви заговорили про ціну. Скільки зазвичай коштує спорудження подібних мостів?

Давайте порахуємо. Судячи з того, що я знаю про міст в Крим, там буде приблизно 1 мільйон квадратних метрів. Якщо припустити, що кожен квадратний метр обійдеться в 3 тисячі євро, то ми отримаємо загальну вартість в 3 мільярди євро. Думаю, більш реалістична ціна квадратного метра — 5 тисяч. У такому випадку ми виходимо на 5 мільярдів.

А тепер давайте візьмемо конкретний приклад. Мені довелося брати участь у проектуванні мосту з німецького острова Фемарн через протоку Фемарн-Бельт у Данію. Довжина цього мосту теж становить рівно 19 кілометрів, і він теж, як і в Криму, розрахований на чотири смуги автодороги і, на іншому ярусі, на дві залізничні колії. Так ось, вартість Фемарнбельтського мосту оцінили в 5,5 мільярдів євро. В одній з публікацій я бачив, що на міст у Криму виділяють, у перерахунку з рублів, приблизно 4,2 мільярда євро. Така сума видається мені цілком реалістичною.

А як ви ставитеся до тунелів у якості альтернативи мостам?

Ви питаєте про це мостобудівника? Але якщо без жартів: коли ви стоїте перед водною перешкодою, у вас майже завжди є альтернатива у вигляді прокладання тунелю. У випадку з протокою Фемарн-Бельт було обрано зрештою саме цей варіант.

Наш міст так і залишиться проектом — замість нього прокладуть тунель. Це буде не дешевше, але тут керувалися екологічними міркуваннями — саме в тому місці проходить маршрут перелітних птахів. Я переконаний, що тунелі в принципі завжди обходяться дорожче мостів, адже треба враховувати і такі чинники, як витрати на освітлення та вентиляцію, що набігають за десятиліття експлуатації.

Чи зможе Росія при будівництві Керченського мосту при необхідності обійтися без іноземних фахівців та імпортних матеріалів?

У мене є досвід співпраці з великою російською компанією «Гіпростроймост». Мене залучали до проектів двох вантових мостів у Владивостоку — внутрішньоміського (Золотий міст через бухту Золотий Ріг. — Ред.) і Російського мосту на острів Російський. Моя роль зводилася лише до консультування — всі розрахунки і проектування робили російські колеги. Це дуже хороші фахівці, тут у мене немає ані найменших сумнівів. Наскільки я знаю, обидва мости у Владивостоку будувалися з використанням насамперед російських матеріалів.

Але от ванти в Росії начебто не випускають. А я виходжу з того, що частиною 19-кілометрового моста в Крим в тому місці, де під ним будуть проходити великі судна, стане саме вантова конструкція. Так от, ці сталеві троси, які підтримують дорожнє полотно, можливо, доведеться замовляти у спеціалізованої іноземної фірми. Такі фірми є, скажімо, в Німеччині, Швейцарії, Японії, але вони є і в Китаї.

DW