Шкільні лісництва — найдієвіший спосіб формування кадрового резерву лісової галузі


Популяризація лісівничої справи і виховання справжньої лісівничо-екологічної свідомості у підростаючого покоління у наш час, коли до використання, збереження та охорони лісового фонду прикута увага суспільства – не абиякий, а серйозний виклик для працівників Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства.У навчально-виховній роботі лісівники не застосовують регламентованих та стандартизованих освітніх програм, не дотримуються спеціалізованих методик, не можуть похвалитися інноваціями та автоматизацією… Та хто сказав, що усе це догма? І що тільки інновації ознака того, що ти ідеш у правильному напрямку? Особливо, коли мова заходить про одну з найконсервативніших і давніх професій – лісівника.
Однак лісівники ідуть у ногу з часом. Традиційно дієвим і перевіреним методом – через тісне спілкування та роботу з молоддю, а ще – навчання на особистому прикладі. У лісі тільки так: праця, терпіння і… ще раз праця.
При лісогосподарських підприємствах галузі (таких нині у структурі ВОУЛМГ нараховується 24) функціонує 43 шкільних лісництва, де навчається майже 1500 дітей. На етапі створення ще 6. Не будемо зупинятися на цьому і маємо плани збільшити їх кількість до 60.
Таку перспективу розглядаємо впевнено, адже дбаємо про це спільно із фахівцями своєї справи – педагогами Волинського обласного еколого-натуралістичного центру. Завдяки чіткій скоординованій роботі еколого-натуралістичного центру, лісівників та фахівців управління освіти, науки та молоді облдержадміністрації наші шкільні лісництва є одними з кращих в Україні. Про це свідчать численні відзнаки і перемоги на всеукраїнському рівні.
Такий напрямок діяльності, як ведення шкільних лісництв, є пріоритетом у роботі, оскільки основна мета діяльності лісівників – працювати для майбутнього, не лише створюючи нові насадження, а й виховуючи покоління, яке буде продовжувати благородну лісівничу справу.
Розуміємо важливість і дієвість наочності та комфортних умов для теоретичного навчання. З цією метою у наших шкільних лісництвах створені та обладнані кабінети і куточки охорони природи для проведення теоретичних та практичних занять.
Поєднуючи теоретичні заняття з практичними, юні лісівники з координаційною допомогою педагогів збирають насіння дерев та кущів, лікарські рослини, створюють шкілки, в яких вирощують посадковий матеріал, висаджують ліс та доглядають за ним, вчаться застосовувати біологічні методи боротьби зі шкідниками лісу.
Школярі беруть активну участь у Всеукраїнській акції «Майбутнє лісу у твоїх руках», власними руками створюючи сотні гектарів нових насаджень. Це чи не найдієвіший урок, який отримують діти від лісівників. Дитячі руки особливо цінуються під час лісопосадок. А «дитячі» саджанці мають високу приживлюваність. У дітей добра енергетика.
Члени шкільних лісництв разом із лісівниками дбають про чистоту лісу – вони завжди є активними учасниками акцій із прибирання масивів від сміття.
Суттєве значення має ведення обліку рослин і тварин. Діти беруть їх під свою охорону, виготовляють і розвішують шпаківні та годівниці для птахів, влаштовують підгодівлю тварин взимку, проводять дослідницьку роботу.
Профорієнтація, на яку спрямовані шкільні лісництва, допомагає старшокласникам дізнатися більше про професію лісівника.
На територіях, закріплених за шкільними лісництвами, прокладено маршрути навчально-пізнавальних екологічних стежок. В учнівських об’єднаннях працюють екологічні агітбригади, клуби і секції. В кабінетах лісового господарства зібрано багатий інформаційний матеріал про лісові ресурси області, лісорозведення, лісозахист, роздатковий матеріал, колекції та гербарії.
Цього року Волинським ОУЛМГ було започатковано новий конкурс – на кращий проект дендропарків і скверів. Рівень дитячих робіт вразив навіть досвідчених лісоводів. Це свідчить про глибокі природничі знання. Спільно з дітьми лісівники втілюватимуть кращі роботи у життя, на практиці засвоюючи непрості уроки клопіткої справи озелення своєї малої батьківщини.
Працівниками ВОУЛМГ проводиться великий об’єм профорієнтаційної роботи з місцевою шкільною та студентською молоддю. При цьому теоретичні знання лісівники вміло поєднують із практикою залучення дітей безпосередньо до виконання лісогосподарських робіт. Щоб підростаюче покоління сповна відчувало щоденну кропітку лісівничу працю. 
Працівники лісгоспів читають лекції і проводять практичні заняття, постійно проводять екскурсії структурними підрозділами підприємства.
Ми сподіваємось, що прослухавши лекції та бесіди на лісівничу тематику, закріпивши здобуті знання на практиці, діти будуть розповідати батькам, друзям про те, чим займаються лісівники, про виклики, які ставить час. Це, в свою чергу, допоможе формувати у громадськості переконання про цінність лісів для кожного з нас, про важливість професії лісівника, про те, як довго росте ліс, що робиться протягом століття для того, щоб виростити здорове, красиве і продуктивне насадження, яке буде милувати око не одного покоління жителів краю.
Така діяльність приносить свої плоди: це перемоги у різноманітних конкурсах, підготовка науково-дослідних робіт із лісівництва, відзнаки на всеукраїнському рівні. Багато вихованців шкільних лісництв працюють у галузі або ж нині опановують професії, пов’язані з лісовим господарством. І це найцінніше. Розуміючи, наскільки важливо не зупинятися на досягнутому, ми ставимо завдання керівникам структурних підрозділів постійно працювати над підвищенням освітнього рівня наших працівників. Цього року до вищих навчальних закладів вступили 78 працівників державних лісогосподарських підприємств – починаючи від майстра лісу і до директора.
У лісовій галузі, яка потребує цілого комплексу робіт за різними напрямами, фактично не піддається автоматизації, людина – працівник – відіграє ключову роль. Фахівця у лісі не замінить жодна техніка.
Лісівники покладають великі надії на учнівські лісництва. Ми дорожимо дружбою з учнівськими лісництвами та їх керівниками. Допомагаємо матеріально і морально.
Наостанок зазначу: щоб стати справжнім лісівником, мало отримати спеціалізовану освіту. Треба любити ліс. Необхідно знати, як діяти, коли він потребує людських рук. Тому й підготовка лісівничих кадрів зазвичай розпочинається з дитячих років, коли під час першої прогулянки в лісі формується бачення та важливість усього живого в природі. А потім – коли діти своїми руками створюють майбутні ліси.
Ліс любить сильних, працьовитих та терплячих. Випадкові люди не можуть працювати в галузі, де необхідні самовіддача та самовідданість. І цього не можна навчити інакше, ніж власним прикладом та вихованням.
Олександр КВАТИРКО,
начальник Волинського
обласного управління лісового
та мисливського господарства
«Лісовий Вісник» № 7-8 2017.